Kėdainių ,,Spindulio” mokykla – Kėdainiai, Литванија
Еразмус+ пројекат ,, Дигитални приступи у специјалном образовању (SENdata)”
(2020-1-TR01-KA229-094323_6)
Извештај са 5. LTT у Kedainiai 27 – 31. марта 2023.
Пети ЛTT састанак у оквиру Еразмус + пројекта КА229 ,,Дигитални приступи у специјалној едукацији – SENdata“ (2020-1-TR01-KA229-094323_6) одржан је у Kedainai ,,Spindulio“ mokykla у Литванији. Мобилност је реализована 27. 03. – 31. 03. 2023. године.
Главна тема ЛTT састанка је била интеграција AR&VR апликација у специјално образовање и едукативни концепт. Кроз организоване активности учесници пројекта су тестирали, анализирали и дискутовали о значају AR&VR апликација у образовању.
На састанку је учествовало 25 наставника из 6 земаља: Турске (Бурса/Iıldırım Huma Hatun Ozel Egitim Anaokulu), Летоније (Рига, Rigas 2. Pamatskola), Румуније („Gradinita Speciala” – Kлуж Напока), Србије (Основна школа ,,Антон Скала” – Београд), Португалије (Синтра, Agrupamento De Escolas Lapias) и Литваније (Kedainiu ,,Spindulio“ mokykla).
Први дан мобилности
Учесници састанка посетили су општину округа Кедајњај, где су их угостили градоначелник, Valentinas Tamulisomи, шефица окружног одељења за образовање, Vilma Dobrovolskene, који су са директором школе домаћина, Juozas Jančius и координаторком пројектног тима из Литваније, Ingridom Jurevičiene, присутнима упутили срдачне речи добродошлице. Координатор из Турске, Onur Gokdogan је укратко представио пројекат и захвалио се градоначелнику и домаћинима на топлом пријему. Након представљања партнерских организација разговарало се о актуелним питањима из области образовања, са посебним акцентом на изазовима инклузивног образовања. Истакнуто је да је у већини земаља приметан недостатак педагога, односно да се последњих година смањује број заинтересованих за рад у школи. Размењени су пригодни поклони са представницима општине. Пројектни тимови су се затим упутили у школу домаћина Kedainiu ,,Spindulio” mokykli. Поред особља школе госте су поздравили и ученици који су извели музички перформанс „Пингвиново путовање“. Директор школе је координаторима из свих земаља уручио поклоне. Такође, свака партнерска организација је припремила поклоне са симболима своје земље за домаћине који су им том приликом и предали. Током паузе приређено је традиционално послужење. Кроз обилазак школе учесници су имали прилику да се упознају са организацијом рада као и са расположивим ресурсима. Координаторка литванског тима, Ingrida Jurevičiene, припремила је презентацију којом је присутне упознала са образовним системом и специјалним образовањем у Литванији.
Током боравка учесници пројекта су учествовали у практичним активностима. Краткорочне заједничке обуке особља организовала је логопед Aušra Stoškiene. Она је представила апликацију за AR&VR, апликације са децом ,,Mу dog Puppi: Simulator game”. Логопед Rita Kairiene представила је апликацију за AR&VR, апликације са децом, ,,VildCraft: Animal sim online”. Учесници пројекта су тестирали наведене едукативне игре, разговарали о њиховим предностима и утицају на развојне вештине код деце. Такође су имали прилику да кроз учешће у радионици, коју је организовала Ingrida Jurevičiene, користе ,,3D VR наочаре, компатибилне са iPhone&Android”. Поподне је организован обилазак Старог града Кедајњаја.
Други дан мобилности
Организована је посета вртићу ,,Pasaka“ (Бајка) у Кедајњају. После обраћања директорке, деца из вртића су се представили кроз сценско музичку тачке. Током обиласка установе пројектни тим је упознат са организацијом рада и применом дигиталних технологија кроз рад у различитим групама. Васпитачи у вртићу су кроз активности са децом представили примере добре праксе применом дигиталне технологије. Васпитачица, Raša Simonovićene прочитала је извештај о примени информационих технологија у вртићу „Дигиталне технологије – пут ка ширем свету знања детета“. По завршетку посете вртићу, настављене су заједничке активности у школи. Ingrida Jurevičiene представила је апликацију за AR&VR, апликације са децом ,,Match 3D – matching puzzle game“. Наставница, Vaiva Siutiliene, је приказала апликацију за AR&VR, апликације са децом, ,,Wild Animals VR kid game”. Учесници пројекта су тестирали ове образовне игре, анализирали и разговарали о њиховом значају за децу. Након паузе за кафу, настављене су активности кроз организовану радионицу ,,Bee Bot – Програмабилни подни робот”. Поподне је организована посета националном М.К. Музеју уметности Čiurlionis у Каунасу, у оквиру које је приказан M.K. Čiurlionisov филм виртуелне стварности ,,Траг анђела” и 60 уметникових слика у виртуелној стварности. Боравак у Kаунасу обухватио је упознавање и са другим значајним културно-историјским знаменитостима града.
Трећи дан мобилности
Одлазак у градове на Балтичком мору, Клајпеди и Паланга. Учесници су посетили насип реке Дане у Старом граду Клајпеде и разгледали скулптуре. У Паланги, одмаралишту на Балтичком мору, организоване су едукативне активности у Музеју ћилибара, са циљем упознавања историје његовог настанка, као и његових посебних својстава. С обзиром да изложбени простор музеја обилује великим бројем различитих употребних предмета и накита израђених од ћилибара, цела група је са стручним водитељем обишла музеј. Посету овом живописном одмаралишту употпунила је шетња обалом Балтичког мора и Морским мостом.
Четврти дан мобилности
Организоване су пројектне активности у школи и учешће у новим обукама које су реализовале наставнице, Asta Juškiene, представљањем апликације за AR&VR,,Моја мачка – симулатор виртуелног кућног љубимца” i Daina Jonavičienesa ,,Антистрес – играчке за опуштање“. Координаторка, Ingrida Janulaitiene представила је апликацију за AR&VR, апликације са децом ,, Color sort 3D – Hoop Stack” i ,,Quiver Vision 3D проширена реалност апликација“ и објаснила како се користе .Учесници су кроз радионице добили задатке и уживали у виртуелним цртежима који су креирали , као и у практичној примени апликације,,Animal 4D+ Flashcards Augmented Realiti”. Тестирањем ове апликације процењене су њене предности.
Након активности у школи организована је посета Центру за обуку одраслих и омладине у Кедајњају, где је представљен програм рада ове установе. Учесници су имали прилику да се укључе у различите активности које су корисницима Центра на располагању, од спортско рекреативних до активности у учионици за 3D учење са VR софтвером.
По повратку у школу, одржан је састанак координатора, на којем се разговарало о следећој, завршној, мобилности, која ће се одржати почетком јуна у Турској, у граду Бурса. Сви учесници су евалуирали активности током мобилности и изнели своје утиске, после чега су прешли на потписивање званичних докумената. Свим учесницима су уручени сертификати о присуству, уз речи захвалности директора Kedainiu ,,Spindulio“ mokykla и координаторке пројекта Ingride Jurevičiene, на дивној сарадњи током мобилности. Дан је завршен свечаном вечером на којој су домаћини и партнерске организације уживали у старим литванским песмама и традиционалним плесовима из свих земаља.
Пети дан мобилности
Пројектни тим је посетио замак на острву, у месту Tракаи, после чега су наставили пут у Виљнус, где су уз помоћ туристичког водича обишли стари део главног града Литваније и упознали се са бројним културно историјским знаменитостима.
Уједно, то је био и последњи дан мобилности у Литванији током које су учесници унапредили своје опште, педагошке и предметне компетенције, нарочито у области примене дигиталних технологија у циљу унапређења квалитета образовања деце са тешкоћама у развоју. Такође, упознавање са историјом, културом и обичајима народа Литваније обогатило је знање свих учесника о овој држави.