Једна од главних предности коришћења дигиталних технологија у образовном процесу је могућност примене педагошких стратегија усмерених на ученика и подстицањe активног учешћа ученика у процесу учења. ОШ,,Антон Скала“  учествује у међународном Еразмус+ пројекту „Дигитални приступи у образовању СЕН“ СЕНдата (2020-1-ТР01-КА229-094323_4), чији је циљ јачање развоја ученика са сметњама у развоју применом информационих технологија и дигиталних програма, у циљу развијања моторичких, језичких, когнитивних, социо-емоционалних вештина и вештина самопомоћи.

Наташа Селић Станковић, Снежана Бабовић Димитријевић, Сандра Скенџић и Марина Спарић, део нашег школског пројектног тима, су од 21. до 25. марта биле у радној и студијској посети једној специјалној образовној установи у Клуж Напоки у Румунији.

Састанку је присуствовало 19 наставника из Турске (Бурса / Yıldırım Huma Hatun Ozel Egitim Anaokulu ), Литваније (Kedainiai, Lithuania Kėdainių ,,Spindulio“ Mokykla), Летоније (Рига, Latvia Rīgas 2.Pamatskola), Португала (Moнтелевар, Portugal Agrupamento De Escolas Lapiás), Србије ( Београд ОШ ,,Антон Скала“) и Румуније („Grădinița Specială”  – Клуж-Напока). Други састанак партнера Еразмус+ пројекта био је фокусиран на развој когнитивних вештина ученика са посебним потребама користећи дигиталне технологије и програме.

Након топле добродошлице Наидин Иоана, директорке образовне установе домаћина „Grădinița Specială”, и Андрее Дулка, координаторка пројекта, током свечаног отварања, домаћини су изненадили учеснике традиционалним играма које су извели ученици са оштећеним слухом Специјалне средње школе Клуж Напока за ученике са оштећеним слухом. Деца из вртића гостима су поделила честитке. Ибрахим Онур Гокдоган је организовао сусрете и комуникацијске активности учесника методом креативне драме.

Представници партнерских институција разговарали су о сличним и различитим аспектима образовања у својим земљама, и пренели праксу образовних система о специјалном образовању. У поподневним сатима, партнери су се састали на тргу Унирии у граду и учествовали у манифестацији Међународног дана особа са Дауновим синдромом у организацији Удружења родитеља који одгајају децу са Дауновим синдромом.

Сваки тим је посетио образовно окружење установе: образовно-васпитне групе, собу за физиотерапију, сноезелен и просторије за индивидуални третман… Имали смо прилику да видимо активности деце и комуницирамо са дефектолозима који су упознати са применомспецифичног дидактичког материјала у активностима.

Наставнице Андрееа Дулка, Лиана Мусутан и Андрееа Пускута представиле су дигиталне програме за унапређење когнитивних вештина ученика са вишеструким сметњама у развоју.У сарадњи са партнерима, научили смо да управљамо и прилагођавамо дигиталне програме: ,,NiniNana“, Memory & Attention Training for Kids, Sorting Puzzle 2, Educational Games. Kids Visual, Learning Colors, Learning Shapes и многе друге.

Коришћење одабраних и евалуираних дигиталних програма побољшава когнитивне компетенције ученика, ИКТ вештине, повећава мотивацију за учење и помаже им да уче према различитим потребама, нивоима и планираним циљевима.

Лиана Мусутан је такође представила програм који је сама креирала за развој визуелне и аудитивне пажње и памћења. Током састанка координатора пројекта, Ибрахим Онур Гокдоган је пружио обуку о томе како се праве туторијали и како да их поставите на веб страницу пројекта.

Трећег дана, пројектни партнери су позвани да учествују на семинарима које је организовао Факултет за специјално образовање и педагошку психологију Универзитета Клуж-Напока Бабеш-Бољаи: „Примена дигиталних технологија у настави математике са ученицима са посебним потребама“(др Кармен Дејвид) : Доступни материјали ”(др Мариан Падуре), „Дигиталне друштвене приче” (Кристина Костеску). Током семинара одржане су радионице.

Иновативни паметни технолошки уређај и могућности његове примене код слабовидих изазвали су велико интересовање. Уз помоћ овог уређаја, васпитачи могу да креирају цртеже и текстове у истакнутом формату који помажу слепима да упознају свет. На крају састанка, учесници су изнели своје утиске, а свима су уручени сертификати учесника.

Четвртог дана у установи је одржана сесија тимског рада „Предности и изазови коришћења дигиталних програма у специјалном образовању“. Користећи Менти програм, учесници су проценили предности и изазове пројектних активности, анализирали их и дискутовали.

Последњег дана посете Румунији, пројектни тим је примио потпредседник Покрајинског већа Клуж Напока, инспектор за специјално образовање и саветник. На округлом столу смо поделили могућности и предности Еразмус+ пројекта „Дигитални приступи у образовању са посебним потребама“ за унапређење квалитета образовања.

Током наше посете Румунији, упознали смо се са историјским и културним наслеђем ове земље: посетили смо готичку цркву Св. Михаила, православну митрополију, рудник соли Салина Турда и Етнографски парк, где смо шетајући музејом на отвореном открили традиционалну румунску архитектуру.

Последњег дана пројекта посветили смо се промишљању, дискусији и евалуацији спроведених активности, планирању програма за следећи састанак и попуњавању упитника за евалуацију да бисмо проценили активности ове мобилности и подели сретификата.

Према тесту, 55% учесника први пут учествује у Еразмус+ мобилности и слабо познаје програме Еразмус+. Већина учесника је у стању да користи технологију, а 50% је користи за образовање.

Кроз комуникацију и сарадњу са пројектним партнерима из Турске, Румуније, Србије, Летоније и Португала, унапредили смо дигиталну компетенцију и ИКТ вештине.

Искуство стечено у Румунији применићемо у образовању ученика са сметњама у развоју. Током састанка интегрисаћемо одабране програме у образовни процес, пратити и вредновати промене у когнитивним вештинама ученика.

Овај пројекат је финансиран уз подршку програма Еразмус + Европске комисије.