У оквиру пројекта Еразмус+ КА229, Дигитални приступи у образовању особа са посебним потребама – СЕНдата (2020-1-ТР01-КА229-094323_4), одржана је 3. активност учења/обуке/наставе у Синтри, Португалија, уз физичко учешће 22 наставника. Присутни наставници су били из Турске (Бурса / Yıldırım Huma Hatun Ozel Egitim Anaokulu), Литваније (Kedainiai, Lithuania Kėdainių ,,Spindulio“ Mokykla), Летоније (Рига, Latvia Rīgas 2.Pamatskola), Португала (Moнтелевар, Portugal Agrupamento De Escolas Lapiás), Србије (ОШ ,,Антон Скала“, Београд) и Румуније („Grădinița Specială”  – Клуж-Напока).

Првог дана посете, у школи домаћина, Agrupamento De Escolas Lapiás, координаторка пројекта, Сандра Карвало и директорка, Ана Паула Кустодио, пожелеле су добродошлицу наставницима из свих партнерских земаља, уз презентацију распореда мобилности и кафу са традиционалним пецивима и посластицама за дочек. Потом су спроведене активности ,,пробијања леда“ уз традиционалну и популарну португалску музику, током које су се сви представили.

Координаторка пројекта Сандра Карвало направила је кратку презентацију образовног система у Португалији, где је представила и предности укључивања ученика са сметњама у развоју у редовну наставу, као што су: позитивна вршњачка интеракција, развој социјалних вештина и самопоуздања. Након ове презентације уследио је обилазак школе. Касније је у школи послужен традиционални ручак. Поподне је организована посета Националној палати Пена, у Синтри.

Другог дана мобилности посетили смо Сабуго и Вале де Лобос, основну школу и вртић, упознали смо се са структурираном наставном јединицом за децу узраста од 6 до 10 година и посетили учионицу за предшколски узраст, где смо поделили неке добре праксе и методе рада. Наставници су могли да виде укључивање деце са сметњама у развоју у редовну наставу и разговарају о прилагођавању и модификацији наставе.

Уследила је посета универзитетској школи здравствених наука Аlcoitao (Escola Superior de Alcoitao), где смо присуствовали предавању логопедског образовног одељења, где су нас упознали са својим наставним планом и програмом и методама за развој комуникацијских и језичких вештина, као и о значају логопедије за ученике са сметњама у развоју. Универзитет је организовао и представио изложбу дидактичких материјала за комуникацију, са Технолошком компанијом Аnditec. Наставници су могли да манипулишу представљеним материјалима и размењују добре праксе.

Након посете организована је посета центру града Кашкаиш, као и неким важним знаменитостима овог подручја, као што су плажа Гинчо и Бока до Инферно.

Трећег дана мобилности организована је културна посета Лисабону, како би се учесницима представило културно знање о неким од најважнијих музеја и историјских баштина. Ујутро смо посетили Јеронимосов манастир и област Белем, укључујући Белемску кулу и пробали традиционални Белемски пастис. Поподне смо посетили центар Лисабона. Координаторка Сандра Карвало направила је сажетак ових важних места како би контекстуализовала историју земље и поделила њихову културу и традицију.

Четвртог дана мобилности преподне је било посвећено конкретним презентацијама употребе апликација за развој језика и говора. Наставница Мариа Јоао Салгуеиро, представила је апликацију ,,Portugis for kids“, а Сандра Карвало представила је апликацију ,,Portugis fun easi“. Наставници су представили како користе дигиталне апликације у процесу учења, као и методе рада. Поред ових презентација, свим партнерима су представљени радни листови и други специфични материјали. Представљен је пример курикуларне јединице како би се показало како је организована наставна методика. Сви учесници су испробали едукативне игре. Радни терапеут, Беатриз Цорредоура, обратила се групи са презентацијом Индивидуалног плана транзиције, дајући неколико примера како се стручне вештине и функционалне вештине развијају код њихових ученика са сметњама у развоју, интегришући их у услуге локалне заједнице. Наставници партнерских земаља су такође поделили заједничке и различите образовне приступе о стратегијама и политикама за укључивање ученика са инвалидитетом у активан живот. Ученици су припремили и изненађење, тако што су свима понудили традиционални букет цвећа за прославу Дана клипа. Током поподнева, организована је посета палати Квинта да Регалеира, у Синтри.

Последњег дана мобилности, представници партнерских земаља посетили су Градско веће Синтре, где их је дочекао потпредседник Савета, господин Бруно Пареира, који је у свом говору честитао свим наставницима и истакао значај пројекта за ученике сасметњама у развоју, као и размену добрих пракси. Надлежни су разменили поклоне са учесницима, а координатори су се захвалили на добродошлици и активностима мобилности. Касније у школи, одржан је састанак координатора, како би се разговарало о следећој мобилности, која ће се одржати у Риги, Летонија, у новембру. Сви учесници су изнели своју оцену активности мобилности и прешли на потписивање званичних докумената. Сваком наставнику је уручен сертификат о присуству, а на завршној речи  најлепше жеље упутили су директорка Групе школа, координаторка пројекта Сандра Карвало и тим наставника.

Искуство стечено у Пртугалији  применићемо у образовању ученика са сметњама у развоју у Србији. Током рада интегрисаћемо одабране апликације  у образовни процес, пратити и вредновати промене у развоју говора и језика ученика.

Овај пројекат је финансиран уз подршку програма Еразмус + Европске комисије.